Finanskrisen

Oj, vilken morgon. Jag vaknade redan vid 6 i morse av att hela huset skakade.  Flisor virvlade ner från taket, glas och tomma coca-cola burkar från mitt skrivbord föll till golvet pga. denna vansinnesvals som moder natur bjöd upp till. Det kraftigaste jordskalvet i Sverige sedan 1904, inte konstigt att man blev lite omtumlad. Men som ni kanske vet så gör sådana här saker folk lite utmattade också, och jag somnade om tio minuter senare. Vaknar sedan vid åtta tiden för att äta lite frukost. Kollar till mitt schema och ser att jag inte börjar förrän tio "härligt" tänker jag och tar god tid på mig med frukosten innan jag ger mig iväg. På tåget till skolan känns det dock som jag har glömt någonting, på skolan får jag just det påståendet bekräftat. "Robban" fångar mig i korridoren och med en allvarlig blick och minst lika allvarlig ton säger han att jag har missat min klass, hela gänget, eftersom dem har gått till tingsrätten." F*n" mumlar jag men inser snabbt att det inte finns så mycket jag kan göra åt min bekymmersamma situation, jag får helt enkelt stanna på skolan och göra lite överblivet skolarbete. Robert beordrar mig att ta min dator och sätta mig för att jobba och efter några muggar vatten och ett inte helt fräscht äpple känner jag motivationen komma tillbaka igen. Så här kommer mitt arbete om finanskrisen. Jag ber om ursäkt för min plötsliga senilitet då den har spridit sig så långt att jag t.o.m. glömmer mina läxor. Jag ber naturligtvis om ursäkt och hoppas att få er lärares fulla sympatier och förståelse i detta ärende.


Finanskrisen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=862904

 Artikeln handlar om den beryktade finanskrisens inverkan på bankjobben. Ända sedan banken Lehman& Brothers gick omkull för några månader sedan så har tiotusentals anställda förlorat sina jobb. Krisen ryktas ha en större inverkan på världsekonomin än den katastrofala depressionen i USA på 30-talet.
 
Just denna artikel handlar om Bank of America där det varslas om 30 000-35 000 jobb som är på väg bort pga. dagens svaga ekonomi i USA.

Finanskrisen är en stor händelse, en stor nyhet som bör uppmärksammas av oss alla. Den har hittills påverkat hela världen och den har tom. påverkat oss i Sverige ekonomiskt, och gjort jobbmöjligheterna begränsade.

 Artikeln är inte särskilt lång och väldigt lättläst jag valde den dock just för att visa de oerhörda påföljderna finanskrisen har fått. Och vad de har inneburit för dom som bor i USA och andra delar av världen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0