Ipred-lagen

Något som har kommit att bli ett hett debatts ämne runt om i landet är just tvisterna runt ipred-lagen. Åsikterna om ipred-lagen är väldigt starka och de flesta är negativa. Men själv har jag inte alls orkat att sätta mig in i vad lagen egentligen står för dvs. innan jag fick den här uppgiften av magister Stefan. Så jag begav mig hemåt efter en trist måndag fylld av skola och tråkigt väder och började leta efter användbar information till min uppgift. Vad jag hittade gjorde mig både arg och besviken. Lagen går ju ut på att privata företag ska kunna få ut personuppgifter hos folk som fildelar. En lag som jag personligen inte alls tror på. Det känns som att man i och med lagen lägger för mycket makt i händerna på skiv eller filmbolagen. Och när det går så långt att lagen gör så att det är upp till bolagen att bestämma böter tycker jag man går över gränsen från att ge bolagen rättvisa till att ge dom en chans till ren hämnd. Jag tror nämligen att risken för att lagen kan missbrukas är ganska stor.


Det känns också som ett rejält misstag av allianspartierna att införa ipred-lagen när man redan har tappat väljare efter man drev igenom den kritiserade FRA-lagen. Jag tror inte man vinner nya väljare genom att införa ipred.


På inte något sätt vill jag förespråka att fildelning är bra, det tycker jag inte, tvärtom vill jag se att artister eller skådespelare ska kunna tjäna pengar på sina yrken. Men att införa ipred är inte rätt väg att gå. Jag vet att många tycker likadant och politikerna borde lyssna på folket. Idag har fildelning blivit så vanligt att den sträcker sig högre upp i åldrarna än 18-19 åren. Fildelningen har blivit minst lika vanlig hos människor i 30-50 års åldern. Här står vi idag med ett lagförslag som, om det går igenom, kan sätta stora delar av befolkningens privatliv och personlig information i händerna på någon skivbolags direktör. Är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha?


Jag tycker hela lagförslaget är absurt. Att det dessutom är bolagen själva som får agera rättskipare är rent förkastligt. Det låter inte rättvist i mina öron. Att förhindra att fildelning förekommer är något jag tycker vi borde sträva efter och jag personligen är en av dom som betalar för sina filmer och musik. Men att inleda en häxjakt på fildelare är inte rätt sätt att handskas med problemet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0